احمد امیری

امروز: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
پایگاه اطلاع رسانی

احمد امیری:شعر را با شعار کوتاه اشتباه می گیرند

خبرهای وِیژه , مصاحبه های ادبی تاریخ انتشار: 99/11/20 بدون نظر   612 بازدید

اندازه فونت    
احمد امیری:شعر را با شعار کوتاه اشتباه می گیرند

به گفته يك شاعر؛ هايكو يك اتفاق شاعرانه است؛ هايكو تولد غيرمنتظره يك ذوق شاعرانه است كه براي همه اتفاق نمي‌افتد. به عبارتي هر كسي كه ذوقي داشته باشد نمي‌تواند شعرهاي كوتاه ماندگاري بگويد.

احمداميري در گفت‌وگو با ايسنا بيان كرد: امروزه متاسفانه بعضي‌ها شعر كوتاه را با شعار كوتاه اشتباه مي‌گيرند. حال اين سوال مطرح است كه هايكو يا شعرهاي كوتاه چگونه به شعار تبديل مي‌شوند؟ شعر كوتاه خوب يا يك هايكوي خوب زماني متولد مي‌شود كه شاعر هم از لحاظ بار علمي و هم از لحاظ بار ذوقي وذوق شاعرانه به حد كمال رسيده باشد. اين موقع است كه يك شعر خوب متولد مي‌شود.

او ادامه داد: اما زماني هم مي‌رسد كه شاعران دست به ساختن شعر و به ويژه شعر كوتاه مي‌زنند البته اين مساله در بعضي از سبك‌هاي شعري و ادبي متداول است اما نمي‌توانيم اين را در قبال هايكو يا شعر كوتاه اجرا كنيم. وقتي شعر كوتاه را بسازيم آن را به شعار تبديل كرده‌ايم. حد فاصل شعر و شعار خيلي كم است و شايد به سختي بتوان آن را تشخيص داد.

اميري تاكيدكرد: شعر آغشته به ذوق هنر و احساسات و حرف دل يك جامعه است شعري كه ساخته مي‌شود شايد بار معنايي خوبي داشته باشد اما شعري كه بار احساسي خوبي نداشته باشد نمي‌تواند تاثير گذار باشد.

اميري اظهار داشت: متاسفانه بيش از ۸۰ درصد از شعرها شعار هستند و تنها ۲۰ درصد از شعرهايي كه امروزه سروده شده‌اند به معناي واقعي شعر هستند. ما شاعراني را مي‌بينيم كه با پيروي از ديگران دست به شعرسازي مي‌زنند.

او خاطرنشان كرد: من تعجب مي‌كنم كه چرا بعضي از شاعران و منتقدان بزرگ ما در قبال اين شعرسازي‌ها سكوت كرده‌اند. آن‌ها بايد درباره اين اتفاقات به شاعران جوان و تازه‌كار متذكر شوند تا شعر ما به بيراهه نروند. شعر هايكو مملو از احساسات است؛ انگار كه مخاطب در يك خط غرق مي‌شود اما شعرهاي كوتاهي كه ما مي‌بينيم و من اسم آن‌ها را شعار مي‌گذارم فقط يك مفهوم دارد.

اميري توضيح داد: هر كسي مي‌تواند از هايكو برداشتي داشته باشد و آن را به اتفاق زندگي‌اش بچسباند. اين شعر يك وجهي نيست و براي همه سروده مي‌شود اما شعرهايي كه ساخته مي‌شوند تك بعدي هستند و يك حرف را مي زنند كه آن هم شعار است. شعري كه به سمت شعار مي‌رود نيز فلسفه‌اي ندارد و يك حرف را مي‌گويد.

وي، با اشاره به جريان‌سازي در شعر كوتاه، گفت: جريان‌سازي زماني اتفاق مي‌افتد كه ما به يك شعر خوب و يا گروهي از شاعران خوب برخورد كنيم در چنين مواقعي است كه انتظار ساختن يك جريان را داريم اما زماني كه داوطلب ادبي و فعال ادبي ما گمراه مي‌شود. قطعا نبايد انتظار شكل گيري جريان را داشت همان گونه كه ما چند وقتي است كه شاهد جريان ادبي نبوده‌ايم و اين خيلي بد است؛ يعني هيچ كدام از شعرهاي ما جريان‌سازي  نكرده‌اند.

او ادامه داد: شايد به سختي بتوان اسم يك شاعر يا شعر او را به ياد آورد؛ اين شعرها در ذهن نمي‌مانند. مردم شاملو را در زمان خودش شناختند و همين‌طور فروغ را. ما شاعران زيادي داريم كه شعرشان به سختي در ذهن مي‌ماند. در واقع هيچ اتفاقي در شعر ما نيفتاده است و اميدوارم اين اتفاق با همبستگي خوبي به وجود مي‌آيد.

اميري گفت: به شاعران جوان توصيه مي‌كنم كه الگوهاي خوبي براي خود انتخاب كنند. ما در اين دهه الگوهاي مناسبي نداريم. شاعران جوان ما سعي كنند كه الگوهايي پيدا كنند تا به بيراهه نروند.

 

احمد اميری:بار تراژيك شعر امروز زياد است

احمد اميري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: بزرگترين اثر ما در دنيا كه همان شاهنامه فردوسي است اثري تراژيك است. همچنين از جمله تاثيرگذارترين و ماندگارترين ادبيات‌ها و آثار به جا مانده در دنيا  آثار تراژيك هستند.

وي افزود: نمي‌توان براي ادبيات مسير تعيين كرد. ادبيات‌ ما هم با توجه به وضع حال امروز جامعه و موقعيت فعلي شاعران و نويسندگان شكل مي‌گيرد.

او خاطرنشان كرد: در حال حاضر طنزهاي نوشته شده در جامعه‌ ما نيز غمگين هستند كه همه اين‌ها بستگي به شرايط و موقعيتي كه شاعر در آن قرار گرفته و ميزان شادي و غمگيني او دارد.

اين شاعر توضيح داد: ما نبايد براي شادتر شدن ادبيات دست به كاري بزنيم بلكه اين شرايط  است كه به شاعر جهت مي‌دهد. شاعر زبان مردم است. پس بايد با حالت آن‌ها پيش رود.

اميری ادامه داد: من با فاصله گرفتن شعر از حالت تراژيك و جهش آن به سوي شعري شاد موافق نيستم زيرا الان زمان فاصله گرفتن از شعر تراژيك نيست. راه‌ حلي براي گرايش به سمت سرودن شعر شاد و طنز وجود ندارد بلكه شاعران بايد خودشان به وجود بياورند.

او تصريح كرد: شاعر بايد در زماني كه مشكلي وجود ندارد متولد شود و در شرايط شاد شعر بسرايد تا مردم از شادي شعر او شاد شوند.

 

احمداميري:ارايه فرم جديد از كسي شاعر نمی سازد

احمد اميري در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: شعر ايران با عقبه‌اي قدرمند در دنياي ادبيات ايستاده است و به رغم سكوني مطلق كه براي هر دوستدار ادبياتي دردآور است شعر ايران بعد از نيما دچار تحولي عظيم شد و در خط اول اين تغيير مي‌توانيم از شاعراني چون شاملو، فروغ‌ سهراب،‌ اخوان و… نام برد.

او عنوان كرد: در حال حاضر چه؟ آيا اين ركود زجرآور شايسته شعر ايران است؟ البته روي صحبت بنده آسيب‌شناسي شعر خوزستان است؛ هرچند شعر اين استان تكه‌ا‌ي از شعر ايران است.

اميري بيان كرد: فرم‌گرايي، معناگريزي، خودباوري بي‌جا، شعرهاي فصلي، نبود تحقيق و مطالعه و ساده‌انگاري كساني كه فكر مي‌كنند شاعرند شعر ايران را در باتلاق فرو برده كه اگر گذشته با عظمت‌مان در ادبيات نبود تاكنون اثري از آن به جا نمانده بود.

اين شاعر با اشاره به فرم‌گرايي و قايل بودن برخي به زبان شعري خاص خود اظهار كرد: اين‌ها واژه‌هاي خنده‌داري است كه در حال حاضر از دهان اكثر شاعران مي‌شنوي؛ كساني كه به جاي عميق ‌شدن و در اعماق فرورفتن به سطح آمده‌اند و بيش‌تر طنازي تبليغاتي را مورد پسند قرار مي‌دهند تا اصل شعر پارسي.

اميري تاكيد كرد: متأسفانه شعر نيمابي برخلاف تمام محاسن‌اش يك عيب كوچك دارد و اين عيب شده بدبختي شعر ايران و آن دست‌وپاگير نبودن قواعدش است كه هر تازه واردي را به اين اشتباه مي‌اندازد كه شاعر است و همين شاعران عزيز براي خود زبان شعري تازه خلق مي‌كنند و هر كدام به نحوي سعي دارند خود را در دنياي ادبيات متمايز نشان دهند اما كاش مي‌دانستند كه ارايه فرم جديد از فرد شاعر نمي‌سازد بلكه محتواي شعر است كه باعث پذيرفته شدن فرد به عنوان شاعر مي‌شود.

وي درد ديگر شعر معاصر را نبود مطالعه نزد شاعران بيان كرد و گفت: اي كاش اين عزيزان به گذشته نگاه مي‌كردند و مي‌ديدند شاعراني چون نيما، فروغ، شاملو و ديگر موفقان اين عرصه به چند زبان زنده دنيا مسلط بودند و درباره ادبيات چندين كشور دنيا مطالعه مي‌كردند.

اميري از تقليدي بودن دفاتر اشعار شاعران امروزي ابراز تاسف كرد و ابراز داشت: اين شاعران هر كدام از روي دست ديگري كپي‌برداري فكري مي‌كنند. معضل ديگر مشترك شعر ايران و شعر خوزستان شعرهاي فصلي است. با يك اتفاق يا رويداد به صورت گروهي همه اذهان به اصطلاح ادبي چرخش ۳۶۰ درجه‌اي به آن سو مي‌كنند و به آن موضوع مي‌پردازند.

وی افزود: من در اين بحث قصد ندارم اين موضوع را القا كنم كه شاعر بايد به مسايل اطراف خود بي‌اعتنا باشد بلكه با تك وجهي شدن شعر مخالف هستم زيرا همين يك سويه شدن شعر نسل جديد را گمراه مي‌كند و آن‌ها را از جريان فكري آزاد دور كرده و به طرف حركتي هدايت شده مي‌كشاند.

اين شاعر ابراز اميدواري كرد كه بزرگان كمي به خود تكان بدهند و ادبيات را چون ابزار در اختيار جريان‌ها قرار ندهند و بيان كرد: آسيبي كه بر پيكرهاي شعر خوزستان، كه خود پاره‌اي از ادبيات ايران است، وارد شده مواردي است در بالا ذكر ان‌ها رفت. البته نبايد از شاعران بزرگ و آزادانديش خوزستاني، كه چون ستارگاني پرفروغ در شعر ايران مي‌درخشند، به سادگي گذشت.

مطالب مرتبط

نظر شما


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/ahmadami/domains/ahmadamiri.com/public_html/wp-content/themes/sp_parse_v2/comments.php on line 37

برای ارسال نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

در صورتی که قبلاً در سایت ثبت نام کرده اید از لینک زیر وارد حساب کاربریتان شوید.

اگر هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید میتوانید از قسمت ثبت نام در سایت اقدام نمایید.

رفتن به ابتدای صفحه