امروز: ۲۴ مهر ۱۴۰۰
پایگاه اطلاع رسانی

نخبه کشی نکنیم

مصاحبه ها , مصاحبه های ادبی , مصاحبه های فرهنگی تاریخ انتشار: 99/11/06 بدون نظر   755 بازدید

اندازه فونت    
نخبه کشی نکنیم

نقش نخبگان در جوامع توسعه یافته

آبادان نیوز احمد امیری :در جوامع توسعه یافته نقش نخبگان علاوه با کارکرد علمی و مدیریتی جامعه وظیفه اتصال عوام و حکومت را به عهده دارند به نوعی که در موقعیت‌های حساس و شرایط اضطراری جامعه وظیفه این قشر هویداتر می‌شود در این برهه، نخبگان و روشنفکران در جهت تشریح شرایط موجود به جامعه با زبان مشترک وارد عمل می‌شوند و با توجه به اعتماد مردم به نخبگان خارج از قدرت کلان، بهتر پذیرای شرایط حاد جامعه خود می‌شوند.

حال تصور کنیم عده‌ای مدیران خام دست به کنار گذاشتن این قشر از جامعه بزنند و به این تصور بیهوده برسند که حاشیه امن نفوذ و قدرت خود را بیشتر کنند.

این خام نگری چنانچه منجر به نتیجه بشود خلع عمیقی بین حکومت و جامعه به وجود می‌آورد و این اقدام فاجعه‌آمیز زمانی خود را بروز می‌دهد که جامعه در شرایط بحرانی قرار گیرد و عدم حضور نخبگان رویارویی نابرابری را فی‌مابین مردم‌ و حاکمان به وجود می‌آورد.

این موقعیت نامیمون نتیجه نخبه کشی مدیرانی است که به دور از شایسته‌سالاری و نداشتن جامعه‌شناسی، مناصبی را به ناحق تصرف کرده‌اند و سال‌هاست نتوانستند آماری مستند از عملکرد خود در خصوص توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارایه دهند این مسئولان که خود مستعد تعویض و جایگزینی هستند با عدم درک شرایط و بوم‌شناسی مناسب موجبات به حاشیه بردن طبقه‌ای را فراهم کرده که نبودش توازنی را به هم میزند که می‌تواند زیان‌بارترین آسیب‌ها را به هر جامعه‌ای تحمیل کند.

چنین رویکردی در هر سطح مردمی و با هر ابعادی عواقبی خواهد داشت که جبران سختی را در آینده می‌طلبد.

باشد با درک بهتر و حمایت بیشتر از نخبگان و روشنفکران از این سرمایه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی به نفع منافع ملی استفاده کنیم.

 

خودباوری‌های بی‌جا در شعر

احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علت معرفی نشدن چهره جدید در ادبیات ضعف در مطالعه و تحقیق است.

او بیان کرد: استعداد و نبوغ ادبي زمانی شکوفا می‌شود که شاعر و داستان‌نویس در کنار کار ادبی که بر اساس نبوغ خودش انجام می‌دهد به مطالعه نیز بپردازد.

او ادامه داد: ما در زمینه ادبیات در کشور نابغه زیاد داریم اما به خاطر مطالعه ناکافی خودشان را در محدوده‌ای خاص گرفتار کرده‌اند و همین باعث می‌شود که حال و روز شعر ما این گونه باشد.

اين منتقد ادبي افزود: ما با کسی تعارف نداریم اما وضعیت شعر ما به غیر از شاعرانی که از قدیم مانده‌اند چیز جدیدی نداریم و اگر بخواهیم به همین شیوه پیش برویم و هر کسی عَلم خودش را در ادبیات بلند کند حالا حالاها باید از جیب بخوریم.

وي خاطرنشان كرد: یکی از آسیب‌هایی که به شدت شعر ما را تهدید می‌کند همین خودباوری‌های بی‌جایی است که بعضی شاعران جوان در محافل ادبی که برگزار می‌شود پیدا می‌کنند.

اميري توضيح داد: مطالعه ناکافی و اشراف نداشتن به مسايل ادبی و فقط ژست شاعرانگی داشتن نیز از جمله آسیب‌های تهدید کننده ادبیات است.

او گفت: یک شاعر زمانی شاعر می‌شود که مردم او را قبول کنند. نباید مردم را دست کم گرفت چراکه مردم ما چندین هزار سال شعر و ادبیات را در عقبه خود دارند. اگر شعر و ادبیات را متوجه نشوند اما فرق شعر خوب و بد را می‌توانند تشخیص بدهند.

امیری بيان كرد: جامعه ادبی مخاطب حرفه‌ای شعر هستند و شعرخوانان خوبی هستند و الان چند سالی است که آنها تشنه هستند اما چیزی به آن‌ها تزریق نمی‌شود.

 

احمد اميری: معيارهای ايرانی شعرمان را فراموش كرده‌ايم

احمد اميري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: منظور از فاصله گرفتن از موسيقي عروض و قافيه نيست بلكه منظور آن نوع موسيقي است كه زير پوست شعر قرار دارد.

وي ادامه داد: مخاطب تمايل دارد وقتي شعر مي‌خواند آن شعر داراي ريتم باشد. همين ريتم باعث جذب مخاطب مي‌شود. اين مفهوم كه شعر بايد بار معنايي عميقي داشته باشد حرف درستي است ولي نبايد از عناصر زيبايي شعر غافل شد.

اين شاعر خاطرنشان كرد: هر محصولي كه ارايه مي‌شود يك سري جذابيت‌ها هم در كنارش ارايه مي‌شود تا مخاطب را جذب كند. زماني هم كه نيما شعر نو را مطرح كرد در شعرش موسيقي وجود داشت.

اميري بيان كرد: شاعران بزرگ شعر نو هم اين امر را در كارهايشان رعايت مي‌كردند. اما شاعران امروزي اين موضوع را فداي مفهوم و معناي شعر مي‌كنند. حال آن كه موسيقي جزء جدانشدني شعر است كه بايد در شعر رعايت شود.

او تصريح كرد: متاسفانه شعرها خشك و بي‌روح هستند و مخاطب رغبت نمي‌كند تا پايان شعر را بخواند. در واقع‌ ما معيارهاي ايراني شعرمان را فراموش كرده‌ايم كه اين مساله به شعر آسيب وارد مي‌كند.

 

احمد امیری: شعر كلاسیك می‌تواند پشتوانه خوبی برای نسل جدید باشد شعرهایی منتشر می‌شوند كه با روحیه شرقی ما سازگار نیست

احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا بیان كرد: یكی از معضلات شعر ما نبود موسیقی در شعر است. مثلا در شعر نیما یا شعر سپید شاملویی موسیقی در شعر هویدا است. به عبارتی شعر وزن و عروض و قافیه ندارد اما موسیقی خود را از موسیقی شعر كلاسیك وام گرفته است.

وی افزود: متاسفانه شاعران ما در حال حاضر شعر كلاسیك، كه عقبه شعر ما است، را كنار گذاشته‌اند در حالی كه آن‌ها زمانی می‌توانند موفق شود كه از این عقبه و سرمایه استفاده كنند. متاسفانه در حال حاضر این كار را نمی‌كنند. در نتیجه شعرهایی منتشر می‌شوند كه با روحیه شرقی جامعه ما سازگار نیست. به همین دلیل است كه شعر خوانده نمی‌شود. شفیعی كدكنی در كتاب “موسیقی شعر” خود این مساله را فریاد زده است كه وقتی شعر موسیقی نداشته باشد به نثر تبدیل می‌شود.

وی گفت: شاعر زمانی شاعر می‌شود كه مردم را در كنار خود داشته باشد و روشنفكران او را قبول كنند. متاسفانه شاعران ما زمانی فكر می‌كنند شاعر شده‌اند كه هم‌محفلان‌شان به آن‌ها آفرين بگویند! خوباوری‌های بی‌جا یكی از عوامل این مساله است. نیما چارچوب شعر كلاسیك را شكست اما به خود شعر ضربه نزد و حتی از شعر كلاسیك وام گرفت اما بعد از نیما خیلی‌ها می‌خواستند تاریخ‌ساز شوند و فرم جدیدی خلق كنند. به همین دلیل به انجام دادن كارهای بی‌مایه دست زدند.

امیری خاطرنشان كرد: ایجاد فرم‌های بی‌پایه موجب شد تا ما مسیر اصلی شعر را گم كنیم. الان به اسم پست مدرنیسم شعر گفته می‌شود. در حالی كه مولفه‌های پست مدرنیسم در شعرها دیده نمی‌شود. شاعری كه بخواهد محصولی ارایه دهد نخست باید جاذبه اثر خود را مد نظر داشته باشد. وقتی از زیبایی‌های شعر فاصله بگیریم، به فرم‌زدگی دچار ‌شویم و به تقلید روی ‌آوریم مخاطب را از دست می‌دهیم. به همین دلیل است كه چند سالی شاعر سرشناسی در كشور نداریم و شاعران جوان هم گمراه می‌شوند.

وی عنوان کرد: شعر ما در بعضی جاها به سمت بی‌راهه پیش می‌رود. متاسفانه شاعران قدیمی كه خوب كار می‌كردند سكوت اختیار كرده‌اند. این سكوت اختیار كردن باعث می‌شود كه آن دسته از افرادی كه مایه شعرگویی ندارند به عنوان مرجعی برای جوانان شناخته شوند و آن جوانان به بی‌راهه بروند.

این شاعر تاكید كرد: شعر كلاسیك ما می‌تواند پشتوانه خوبی برای نسل جدید شعر امروز فارسی باشد. قصد من عروض و قافیه نیست بلكه موسیقی شعر كلاسیك است. در شعر دهه 70 بعد از مرگ منوچهر آتشی هیچ پیشرفتی نكردیم و علت این مساله همین خودباوری‌های بی‌جا و خودنمایی‌هایی است كه بعضی‌ها انجام می‌دهند و باعث این معضل شده است.

 

چالش‌های ادبیات معاصر به دلیل فاصله گرفتن از ادبیات کلاسیک است

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا از چاپ سومین کتابش در حوزه ادبیات فولکور خبر داد و اظهار داشت: کتاب «بررسی نشانه‌های تصویری فولکلور در شعر دهه چهل و پنجاه  ایران» سومین کتابی است که در حوزه ادبیات تالیف کرده‌ام. 
 
امیری با اشاره به چالش‌هایی که در ادبیات امروزی رخ داده و ریشه آن‌ها را در ادبیات کلاسیک می‌داند بیان کرد: تمام چالش‌هایی که در ادبیات معاصر با آن مواجه می‌شویم به دلیل فاصله گرفتن از ادبیات کلاسیک ایران است. 
وی افزود: ادبیات فولکلور که در شعر شاعران دهه چهل و پنجاه بسیار است و آن را در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای به وضوح می‌بینیم باید ادامه یابد و شاعران معاصر به ارتباطی که بین مردم عام با این اشعار برقرار است توجه داشته باشند. 
 
شاعر مجموعه شعر «سکوت» در مورد محتوی سومین کتابش اظهار کرد: کتاب اول شامل اولین تجربه‌های شعری من است و کتاب دوم که یک کتاب شیوه نقد و در هنر و ادبیات است می‌تواند چراغ راهی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این رشته باشد اما کتاب سومم حاصل مطالعه، بررسی و پژوهش چند ساله من در حوزه ادبیات فولکلور است. 
 
امیری با تاکید بر اهمیت مطالعه در این زمینه خاطرنشان کرد: مردم آبادان دارای قشر فرهیخته ادبی و هنری بسیاری است که در مورد ادبیات فولکلور مطالب بسیاری دارند و در نمایشنامه‌ها و گالری‌های نقاشی‌شان به آن اشاره داشته‌اند و می‌توانند در این زمینه کتاب و مقالات بسیاری بنگارند. 
 
مؤلف کتاب «نقد نامه هنر و ادبیات» در کنار باور به نیاز به ساماندهی و حمایت از نویسندگان بومی منطقه آزاد اروند اعتقاد دارد: یک نویسنده سرمایه‌اش همان مطالعه مطالبی است که می‌نگارد اما حمایت از نویسندگان باید از طریق مسؤولان صورت بگیرد تا سرمایه‌های علمی شهر روزبه‌روز افزایش یابند و دلگرمی باشد برای فرهیختگان و دیگر شاهد مهاجرت این قشر را به شهرهای دیگر نداشته باشیم. 
 
امیری همچنین درمورد چشم‌انداز ادبی منطقه آزاد اروند ابراز امیدواری کرد: روزی کتابخانه‌های آبادان از کتاب‌های نویسندگان بومی، استانی، ملی و بین‌المللی مملو باشد و دانشجویان و پژوهشگران برای تحقیق و پژوهش به کتابخانه‌های منطقه آزاد اروند به عنوان قطب کتابخانه ادبیات و هنر مراجعه کنند.
 
به گزارش ایسنای خوزستان  کتاب «بررسی نشانه‌های تصویری فولکلور در شعر دهه چهل و پنجاه» نوشته احمد امیری را انتشارات اندیشه کامیاب در یک هزار نسخه و با قیمت بیست و پنج هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

Deprecated: WP_Query از نگارش 3.1.0 از رده خارج شده! caller_get_posts تاریخ‌گذشته است. به جای آن از ignore_sticky_posts استفاده نمایید. in /home/ahmadami/domains/ahmadamiri.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 5495
مطالب مرتبط

نظر شما


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/ahmadami/domains/ahmadamiri.com/public_html/wp-content/themes/sp_parse_v2/comments.php on line 37

برای ارسال نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

در صورتی که قبلاً در سایت ثبت نام کرده اید از لینک زیر وارد حساب کاربریتان شوید.

اگر هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید میتوانید از قسمت ثبت نام در سایت اقدام نمایید.

رفتن به ابتدای صفحه